• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur ska göra/leva?

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Hej
Kreditbetyg är samma som riskprognos? Isf 4,8
Har inte fått nya samlingslån. Sista var ca 150 000 kr med en ränta högre än jag har. Tackade nej.
För många FF. 8 st numera.

Har bokat en tid hos Nordea eftersom har läste här i Forum att de är bra!
Var mycket försiktig med att byta bort dyra annuitetslån. Ikano är superbra med rak amortering. Även Nordea har rak amortering.
För att komma vidare tror jag inte på att låna är lösningen. En stram och tydligt budget kan hjälpa. Sätt ett nårbar mål för en begränsad period. T.ex. få månaden i balans under ett år genom besparingar på ALLT onödigt. Det finns mycket man faktiskt inte behöver! Sedan se till att höja inkomsten eller få ihop pengar genom försäljning. Klipp kreditkortet!
Om ett år bör det finnas utrymme för att spara till buffert och t.o.m. lite för extra amortering. Om UC betyget är bra kan du söka samlingslån för krediten och/eller det kvarvarande annuitetslån.
Det gäller att bestämma sig! Du klarar det!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anie

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
26 Juni 2023
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Var mycket försiktig med att byta bort dyra annuitetslån. Ikano är superbra med rak amortering. Även Nordea har rak amortering.
För att komma vidare tror jag inte på att låna är lösningen. En stram och tydligt budget kan hjälpa. Sätt ett nårbar mål för en begränsad period. T.ex. få månaden i balans under ett år genom besparingar på ALLT onödigt. Det finns mycket man faktiskt inte behöver! Sedan se till att höja inkomsten eller få ihop pengar genom försäljning. Klipp kreditkortet!
Om ett år bör det finnas utrymme för att spara till buffert och t.o.m. lite för extra amortering. Om UC betyget är bra kan du söka samlingslån för krediten och/eller det kvarvarande annuitetslån.
Det gäller att bestämma sig! Du klarar det!
Tack för svaret. Problemet med ikano att räntan ligger på nästan 9%
 

Anie

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
26 Juni 2023
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Min bror dog idag. Är förkrossad. Min väninna vill låna ut pengar som jag kan åka men det blir en till lån!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Min bror dog idag. Är förkrossad. Min väninna vill låna ut pengar som jag kan åka men det blir en till lån!
Usch beklagar sorgen. :'(
Det är nu som man gärna struntar i ens ekonomi, men du kommer att ångra det ifall du hamnar i en situation som du senare inte klarar. OM du behöver låna av någon, ser till att du kan betala tillbaka.
Och precies som Lasseman skrev 9% är inte dåligt alls. Samt minskar lånekostnaderna i längden. Med rak amortering minskar lånet stadigt och säkert. Den totala lånekostnaden blir dessutom mindre än vid ett annuitetslån.
Håll ut och försök få till en budget som funkar.
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Kan du inte sälja lägenheten?
När allt är betalt borde du haöver 6000kr kvar om jag inte räknat helt tokigt, ät billigt, se över försäkringar/nät/el osv så kan du nog spara en del. Borde gå att få ihop
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp